Zo ga ik te werk:

  1. Je legt me in een mailtje kort uit wat de situatie is. Bellen mag natuurlijk ook.
  2. Ik beoordeel je mail en benader je voor een nadere toelichting.
  3. Ik schat in wat de kansen op succes zijn.
  4. Zie ik mogelijkheden? Dan volgt een (persoonlijke) intake.
  5. Als ik een goed beeld heb van je situatie, spreken we af wat ik voor je doe en wat de kosten zijn.
     

Heb je een geschil met je bank? Dan is het eerste wat ik doe: checken of je wel het goede verhaal hebt gehoord en of je dat verhaal goed hebt begrepen. Een probleem aanpakken begint bij het helder krijgen van het probleem.

Onthoud dit: ik werk in jouw belang. Ik heb geen enkele binding met welke bank dan ook. Maar ik weet ook dat werken in jouw belang ook in het - uiteindelijke - voordeel van de bank is. Omdat beider belangen haalbaar zijn, maar vaak stranden in onduidelijk communiceren en er te weinig onderzoek naar creatieve oplossingen gedaan wordt.

Tijdsdruk bij een bank speelt daarin een grote rol.

Als je het niet eens bent met je bank, kun je op drie manieren in het verweer komen:

  • Zelf bezwaar maken;
  • KIFID;
  • Advocaat inschakelen.

Mijn dienstverlening zit direct aan het begin: Als jij zelf bezwaar maakt.

Zelf bezwaar maken

Je kunt natuurlijk ook zelf in contact treden met de bank, met mij aan je zijde. Dat is een prima alternatief voor de formele weg. Waarom? Omdat de ervaring leert dat banken problemen graag rechtstreeks met de klant oplossen. Ze hebben liever met jou (en mij) te maken dan met een advocaat. Die formele aanpak heeft vaak een averechts effect.

Over het algemeen werkt de informele aanpak beter. Hij kost minder energie en tijd en levert meer op. Zie ‘Wat levert het op?

KIFID

Het alternatief is een officiële klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID). Dit instituut kun je pas benaderen, nadat je eerst bij je bank hebt aangeklopt met je probleem en je vindt dat de bank jouw probleem niet goed heeft afgehandeld.

Advocaat

Voel je je onheus behandeld door je bank? Dan kun je een formele procedure starten. Je kunt bijvoorbeeld een advocaat inschakelen. Het is vaak maar de vraag of deze strategie meer geld oplevert dan hij kost. Bovendien weten veel advocaten niet hoe een bank werkt en hoe producten zijn opgebouwd.

Kosten

Een intake is gratis.

Als uit de intake blijkt dat er goede kansen zijn op succes, ga ik voor je aan de slag. Er zijn drie mogelijkheden:

  1. Je betaalt me per gewerkt uur € 130,- exclusief BTW. Je krijgt een overzichtelijke specificatie. Je kunt de opdracht op ieder gewenst moment stoppen.

  2. Je betaalt me voor een afgebakende opdracht een vaste prijs. De kosten zijn afhankelijk van je opdracht en mijn inschatting van het aantal benodigde uren.

  3. Ik werk op basis van ‘no cure no pay’. We spreken dan een succes-fee af. Je betaalt me dus alleen als ik succes heb. Behaal ik een gedeeltelijk succes, dan is de fee in verhouding.